Zbyněk Fojtů
MISTŘI ČESKÉ NUMIZMATIKY
Zbyněk Fojtů se původně chtěl stát archeologem
(Michal Mikulenka, říjen 2009 Praha)
Akademický sochař Zbyněk Fojtů patří k mladší generaci
českých medailérů. Od roku 1992 působí jako pedagog na Střední umělecké škole
Václava Hollara v Praze. Návrhům pamětních mincí a medailí se začal věnovat
v roce 2002, kdy ho uchvátila technologie nízkého reliéfu. Přestože jako
medailér působí relativně krátkou dobu, jeho úspěchy jsou velmi výrazné a
početné. Chlubit se může hlavně mnoha oceněními v soutěžích vyhlášených Českou
národní bankou. Téměř dvacítka jeho návrhů od různých zadavatelů se už dočkala
realizace. Patří mezi ně například cyklus Korunovace českých králů, pamětní
medaile k šestistému padesátému výročí položení základního kamene Karlova mostu
a řada dalších skvostů ze zlata i stříbra. Zbyněk Fojtů se narodil ve Slavičíně,
až do svých pětadvaceti let bydlel ve Valašských Kloboukách. S manželkou a dvěma
dcerami nyní žije v Černošicích nedaleko Prahy.
Pocházíte z Valašska, žijete v Praze. Nebývá vám občas
smutno po rodném kraji?
Hlavně dříve bývalo. Postupem času už jsem si zvykl, když
ale přijedu na Moravu, hlavně na Valašsko, tak to srdce tam pořád je a vzpomínky
jsou silné. Vracím se tam velice rád, nicméně podaří se mi to tak jednou,
dvakrát do roka.
Kdo vás inspiroval k tomu, abyste se stal sochařem? Měl
jste nějaký vzor?
Vzor ani ne. Už od malička jsem ale rád
kreslil a hlavně modeloval. Chodil jsem do tehdejší Školy lidového umění, a
protože jsem měl dobré vedení, tak mě to i bavilo. Učili nás akademický malíř
Lojza Baránek a Josef Jeřábek, k nimž jsem chodil opravdu rád. Dobré základy mi
dal také Zdeněk Mikeska. Výtvarníky ale máme i v rodině, například strýc Karel
Fojtů, který také žije v Praze, je akademický malíř, takže i z této strany jistý
vliv byl.
Čím jste se jako dítě chtěl stát? Byly to ty tradiční
chlapecké představy o kosmonautech, hasičích, policistech?
Ne, vůbec. Mě vždycky zajímal dějepis a zeměpis, takže mým
prvním snem bylo stát se archeologem. Četl jsem knížky o starém Egyptě, zajímal
se o historické vykopávky, u nás hlavně v okolí Mikulova, ale vůbec z oblasti,
kde se kdysi rozkládala Velká Morava. Jednu dobu jsem uvažoval, že bych mohl být
i architektem, ale pak začalo převažovat to „výtvarno“. Váhal jsem, zda se
věnovat restaurování nebo sochařství, no a nakonec jsem studoval průmyslový
design.
Vzpomenete si, co znázorňovala vaše úplně první socha?
Ano. A dokonce ji mám dodnes schovanou. Je to brankář,
který drží míč. Dodnes mám totiž rád fotbal. Tuto glazovanou sošku jsem vyrobil
v devětašedesátém v Lidové škole umění ve Valašských Kloboukách. Tehdy mi bylo
šest let.
Co se dělo po ukončení základní školy?
Po přijímačkách jsem nastoupil na
Střední uměleckoprůmyslovou školu v Uherském Hradišti. To byla mimochodem moje
nejkrásnější studijní léta. Pak přišla Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze.
Já jsem ale zůstal na detašovaném pracovišti v tehdejším Gottwaldově, takže jsem
v podstatě byl pořád na Valašsku. Tam jsem studoval u vsetínského rodáka
profesora Zdeňka Kováře.
Tím ale vaše studium neskončilo…
Po vysoké jsem přemýšlel, co budu dělat, čím se budu živit.
Několik let jsem pomáhal restaurovat památky a potom jsem dostal nabídku ze
Střední umělecké školy Václava Hollara v Praze, abych na ni šel učit modelování
a kreslení. Dříve se nazývala Výtvarná škola Václava Hollara.
To rozhodlo, že jste se přestěhoval do Prahy?
V Praze jsem kvůli zkouškám převážně působil už od čtvrtého
a pátého ročníku vysoké školy. Nejdříve jsem bydlel u kamaráda, který se zabýval
keramikou. Ten se později odstěhoval na Slovensko a já jsem jeho byt odkoupil.
Upozornil jste na sebe už za studií, za diplomovou práci
jste získal školní cenu. Kdy přišlo něco většího?
To bylo ještě ocenění za design. Asi dva nebo tři roky po
škole přišla první velká výstava v pražském Klementinu, kde vystavovali i
profesoři z akademie, takže jsem tam byl údajně nejmladší. Na ní se mi podařilo
uspět a dokonce některé sochy prodat, což mě odklonilo od restaurování a
nasměrovalo k figurálnímu sochařství a volné tvorbě. První větší realizaci po
škole ale představoval památník obětem komunismu vytvořený ze žuly v polovině
devadesátých let, který stojí na náměstí ve Valašských Kloboukách.
Vystavoval jste i v zahraničí?
Ano. Začalo to právě úspěšnou výstavou v Klementinu. Od té
doby mě oslovovala Středoevropská galerie, která mi zprostředkovávala výstavy
hlavně v Německu, ale i ve Francii.
Jak to bylo s mramorovou pamětní deskou kardinála
Štěpána Trochty ve Francově Lhotě? Měl jste tehdy protekci, protože pocházíte
z Valašska?
Právě, že ne. Byla to náhoda. Oslovili mě pražští
salesiáni, jejichž centrum v Kobylisích zakládal právě kardinál Trochta. Nevím,
jak se ke mně dostali, ale nakonec si vybrali můj návrh.
To vás jistě potěšilo…
Ano. Když zadavatelé zjistili, že jsem pětadvacet let
bydlel ve Valašských Kloboukách, což je kousíček od Francovy Lhoty, vlastně za
kopcem, byli rádi. Vznikla i druhá, menší upomínka na kardinála Trochtu, která
je umístěna přímo v komunitě salesiánů Dona Boska v Kobylisích.
S jakým materiálem jste pracoval nejraději?
Zajímaly mě i jiné materiály, než je klasický kámen, bronz,
případně cín. Už za studií jsem experimentoval třeba s drátem nebo pryskyřicí.
S medailérstvím jste ale začínal poměrně pozdě.
Začínal jsem opravdu relativně pozdě. I když pamětní desky
z Francovy Lhoty a Kobylis byly také reliéfy. U té mince se ale jedná o nízký
reliéf, který je považován za vůbec nejtěžší.
Jak jste se dostal k soutěžím o návrhy pamětních mincí,
které vyhlašuje Česká národní banka?
Jeden známý mě seznámil s nabídkami, které mu přicházely.
Byly v nich definovány podmínky pro účast v těchto soutěžích. Někdy v roce 2002
jsem si řekl, že bych to mohl zkusit a přihlásil se do soutěže na minci k výročí
cestovatele Emila Holuba. Zjistil jsem, že ta práce mě velice baví. O dva roky
později jsem vyhrál soutěž na bimetalovou minci ke vstupu České republiky do
Evropské unie. To mě povzbudilo a od té doby se soutěží účastním už pravidelně.
Jste autorem zlaté pamětní medaile k šestistému
padesátému výročí položení základního kamene Karlova mostu. Tato medaile byla
vyražena v jednouncovém, ale také v úctyhodném kilogramovém provedení. Jaký je
to pocit, když vidíte svůj nápad vtisknutý do tak velkého kusu ryzího zlata?
Pocit je to úžasný. Byla to moje první realizace mimo
soutěže České národní banky a obzvláště mě potěšila. Tehdy mě oslovil pan Pavel
Trtík ze společnosti Zlaté mince - Numismatika, který si tento návrh pro medaili
vybral. Ta spolupráce pokračuje dodnes sérií Korunovace českých králů. První byl
Karel IV, další Jiří z Poděbrad a ve fázi příprav je Přemysl Otakar I. a Václav
II.
Už jste si kilogramový „Karlův most“ potěžkal?
Navštívil jsem speciální prodejnu v Obecním domě v Praze a
medaili si vzal do ruky. I když jsem věděl, že zlato je těžké, tak v poměru
k velikosti mě ta tíha stejně překvapila. Potěšilo mě navíc, že detaily u této
medaile vyzněly ještě líp než u menší jednouncové, která nese stejný reliéf. To
je ale samozřejmě dáno větším rozměrem.
Když už jsme u té historie, jaký k ní máte vztah?
Velice blízký. Mám rád období antiky, ještě předtím jsem se
zajímal o Egypt, Mezopotámii, starověké Řecko. Mezi mé oblíbené patří i období
vzniku českého státu, to znamená období prvních Přemyslovců až po konec
Lucemburků, na něž navazovalo husitství. S nástupem renesance už mě dějiny tolik
neoslovují.
Takže práce na sérii Korunovace českých králů vám podle
všeho padla do noty.
Je to tak. Když teď dělám nějakého panovníka, snažím se o
něm zjistit co nejvíce informací. Dostávám se až do takové hloubky, že někdy
chodím na Karlovu univerzitu, abych poznatky konzultoval s odborníky z katedry
českých dějin.
Prozradíte, na čem nyní pracujete?
Právě dokončuji poslední úpravy modelu pamětní mince Důl
Michal v Ostravě ze série Kulturně-technické památky. Tento návrh teprve budu
dávat do soutěže.
Sádrový model je velmi křehký. Nestalo se vám někdy, že
se poškodil?
Jednou se mi to opravdu stalo. Návrh jsem vezl do České
národní banky a v metru mi v tlačenici prasknul. Byla to rána, až mě
zamrazilo. Naštěstí si vždycky dělám duplikát, takže jsem se pro kopii rychle
vrátil a návrh dovezl včas.
Jak dlouho trvá výroba návrhu?
Nejtěžší je mít nápad. Samotné převedení do reliéfu už
takový problém není, protože v tom mám poměrně velké zkušenosti.
Kolik prostoru pro seberealizaci vám zadavatelé
poskytují?
Někdy značný, takže celý návrh záleží pouze na mně. Jindy
si zákazník stanoví dost limitující podmínky, například přesně určené texty nebo
motiv, což pro mě představuje určité omezení. Ale na druhé straně i výzvu, s níž
se musím popasovat. Když mám volnost uplatnit svoji fantazii, je to lepší.
PROFIL
Zbyněk Fojtů
Narozen: 7. srpna 1963 ve Slavičíně
Znamení: Lev
Vzdělání: Střední uměleckoprůmyslová škola
v Uherském Hradišti, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze.
Nejznámější realizované návrhy: Cyklus Korunovace
českých králů, Karlův most (2007, zlatá pamětní medaile)
Foto: Zlaté mince-Numismatika/Michal Mikulenka
(Fotografie umělce médiím poskytneme po domluvě. Zájemci
mohou napsat na e-mailovou adresu:
mikulenka@zlate-mince.cz)
CENY (kompletní seznam) 1. cena ČNB „Vstup ČR do
Evropské unie“ 1. cena ČNB „425. výročí
vydání Kralické bible“ 1. cena ČNB „100. výročí
výroby prvního automobilu v Mladé Boleslavi“ 3. cena ČNB „200. výročí
bitvy u Slavkova“ 3. cena ČNB „Zámek
Buchlovice"“ 2. cena ČNB „Lázně Bohdaneč“ 1. cena ČNB „500. výročí
úmrtí Matěje Rejska“ 3. cena ČNB „Výročí založení
sklářské školy v Kamenickém Šenově“ 1. a 3. cena ČNB „Vodní mlýn
ve Slupi“ 2. cena ČNB „550.výročí
založení Jednoty bratrské“ 2. cena ČNB „Výročí prvního
letu do vesmíru“ 3. cena ČNB „100.výročí
úmrtí Josefa Hlávky“ 1. cena ČNB „Pivovar
v Plzni“ 1. cena ČNB „100. výročí
založení Českého svazu ledního hokeje“ 1. cena ČNB „Vstup ČR do
schengenského prostoru“ 1. cena ČNB „100. výročí
založení Národního technického muzea“ 3. cena ČNB „Vodní hamr v Dobřívi“ 2. cena ČNB „Sňatek Elišky
Přemyslovny a Jana Lucemburského“
REALIZACE PAMĚTNÍCH MINCÍ A
MEDAILÍ (kompletní seznam) Vstup ČR do Evropské unie
(Au, Ag) 425. výročí vydání Kralické
bible (Ag) 100. výročí výroby prvního
automobilu v Mladé Boleslavi (Ag) 200. výročí bitvy u Slavkova
(Ag) 500. výročí úmrtí Matěje
Rejska (Ag) Vodní mlýn ve Slupi (Au) 550. výročí založení Jednoty
bratrské (Ag) Pivovar v Plzni (Au) Položení základního kamene
Karlova mostu (Au) Josef Hlávka (Au) Viktor Ponrepo (Au) Korunovace Karla IV. českým
králem (Au, Ag) Korunovace Jiřího z Poděbrad
českým králem (Au, Ag) 100. výročí založení Českého
hokejového svazu (Ag) 100. výročí založení
Národního technického muzea (Ag) Vstup ČR do schengenského
prostoru (Ag) Předsednictví ČR v radě
Evropské unie (Au, Ag) Medaile k udělení titulu
Mgr. Medaile k výročí založení
Svazu českých vědeckotechnických společností
|
Z dílny Zbyňka Fojtů :
Korunovace Karla IV. českým králem
Karlův most 1 Oz
Zlatá bula sicilská |